måndag 23 mars 2009

Hemgång

Wiehow! I eftermidda bär de av hemåt igen. Ska bli skönt! Ha däremot inte packa ner nånting, va precis ner i källarn och hämta upp väskan, de löser sig..=) Helgen ha vare mycket trevlig. I lördags hade vi en liten "get -together" och sa hej då till Emelie som flyttar nästa vecka. Tacos är sällan fel alltså. Sen provade jag mina vingar som efterrätts ansvarig, och ja måste säga att de blev inte alls tokigt! Bakade en mycket trevlig Chokladpaj. För den intresserade är receptet som följer:

Pajdeg:

125 g smör

1¾ dl florsocker
½ nypa salt
4¼ dl vetemjöl
2 äggulor
2 msk kall mjölk eller vatten


Kör smör, socker och salt till en smet och tillsätt sedan mjölet och äggulorna. När blandningen har gått ihop och ser ut som brödsmulor tillsätter man mjölken eller vattnet. Klappa och arbeta samman degen till en boll. Pudra den med mjöl och forma den till en stor, kort och fet korv. Slå in den i plastfolie och låt den vila i kylen i minst 1 timme.
Tryck sedan ut degen i en pajform och grädda det i 15 minuter i 180 º.


Chokladkrämen:

3dl vispgrädde
2 strukna msk strösocker
en pytteliten nypa salt
115g smör
500g blockchoklad av bästa kvalitet, i bitar
1dl mjölk
kakaopulver att pudra med
Häll grädde, socker och en nypa salt i en kastrull och koka upp. Så snart det börjar koka tar man kastrullen från värmen och tillsätter smör och choklad. Rör tills allt har smält. Låt blandningen svalna lite, häll sedan i den kalla mjölken och rör tills smeten är slät och blank. Ibland skär sig smeten. Låt den i så fall svalna lite till och vispa i lite mer kall mjölk tills smeten är slät. Skrapa ner all smet i det gräddade och avsvalnade pajskalet med en slickepott. Skaka pajen för att jämna ut fyllningen och låt den svalna i 1-2 timmar tills pajen är rumstempererad. Pudra med kakaopulver.

Kan jag varmt rekomendera, tydligen gjorde den sig mycket mycket bra till kaffe, men vad vet jag, bara ett rykte ja hörde på tillställningen. :) De är inte fel att dricka apelsin juice till heller, de kan jag däremot gå i god för.

Söndagen tillbringades i princip nonstop i Theresias soffa, den är inte stor men naggande god. Va på väg hem flera flera gånger, men orkade inte. I nyhetspausen i Beck så tog jag mig äntligen i kragen och gick hem, somnade i princip direkt. Bra skit de där. :)

Ska ta tag i packningen nu så jag är redo för en hemfärd. TJOHO!

Hörs vi?

Inga kommentarer: